La única ciutat que conec de Xile es Arica. A la que em desplaçava de tant en tant quan vivia al Perú per segon cop.
El permís per estar com a turista en el país andí era de 60 dies, be et deien 90 però et segellaven 60 nomes i tenies que sortir o pagar un Dollar per cada dia que et passessis. Com l'estància es preveia llarga no em quedava un altre que fer visa-Run.Visa-run
Visa-run es el que van començar a fer els moxilers per el sud-est asiàtic fa uns anys, per poder quedar-se mes temps a un país, al acabar el permís, sortien al país del costat uns dies i tornaven a entrar y tenien 30 dies mes o els que fossin. Cada cop mes països posen un límit de temps fora per tornar a entrar per evitar que moltes entrades com a turista, es converteixin en llargues estàncies o inclús residencies habituals.El primer Visa-run
El primer cop que vaig anar al Perú, no em van demanar pas si portava un bitllet de tornada i vaig entrar sense cap problema, tant al avió com al país. El segon cop vaig viatjar amb una companyia espanyola ( Aireuropa) y el tema ja va canviar, ja va sortir l´afany de fer cèntims amb el xantatge de que si no portes bitllet de tornada no puges al avió. Gran dilema, deixes perdre el bitllet que tens o inverteixes mes cèntims en altre bitllet i davant del estres de la situacio no penses gaire i et deriven a un mostrador seu i acabes comprant un bitllet als mateixos que t´estan putejant. Vaig comprar un bitllet reemborsable de Lima a Santa Cruz de la Sierra que amb el pas dels dies va resulta que no era reemborsable, no se em van fer el lio. No pensava anar pas a Santa Cruz ja que el vol de tornada a Lima costava gairebé com volar a Barcelona. La idea primera, que es el que vaig fer, era anar a Arica i tornar en autobús. El que no heu de fer com vaig fer jo el primer cop, entrar a Arica, dinar i tornar. Era per veure-li la cara al funcionari de duanes. Em va preguntar pero uds cuando ha salido?.. em van deixar entrar però ja altres cops m´estava alguns dies.Viatge a Arica
El viatge era realment barat, no recordo exactament però va costar molt poc anant en la classe mes cara.
L'autobús esta dividit en dos parts.
La de dalt, que els seients son normals coma qualsevol bus i la de baix, que en el mateix espai hi han 12 seients, un lavabo i em sembla que un office per les hostesses.
A mes com als avions t´anaven portant menjar i begudes.
El únic problema que l´hi vaig trobar jo, es que si fumes ho portes malament. Va parar molt poc, dos o tres vegades y una d´elles obligades perquè hi havia un control sanitari, per si portes fruites o no se que coi buscaven, que no es pot entrar a la regió del sud del país.
El viatge acaba a Tacna. Allà has de baixar del bus i anar a un pàrquing que hi ha a uns 200 mts on hi ha aparcat tot de taxis Xilens dins del Perú.
Son cotxes antics Americans de unes 6 places que et porten a Xile, son taxis col·lectius, si vols un per tu sol has de pagar totes les places.
Arica
Per fi arribes a Arica i el pàrquing d´aquets taxis no esta precisament al centre. La ciutat principalment es coneguda per el seu port. Es el gran port del nord de Xile, a mes es port franc per Bolívia, a que aquest país no te sortida ninguna al mar.També es coneguda per les seves platges, menys abarrotades de gent que a altres llocs.
En aquest poble havent recorregut nomes 18 kms , podreu trobar moltes diferencies amb Perú.
La primera sense dubte els preus, aquí s´incrementen en una proporció de 4 a 1 comparat amb Lima.
Per exemple pel preu de un menú, em feu 4 a Lima.
També l´accent, cosa ben curiosa, ja que no hi ha molta distancia i canvia totalment.
I després un fort sentiment a ser Xilens, tot i que els Peruans diguin que es de Perú.
Si veniu de Lima, també us sorprendrà el alt nivell d'educació vial que hi ha aquí comparat amb el país veí.
Transports
La ciutat disposa de taxis ( col·lectius) i autobusos. També te aeroport i estació de trens al port, i una terminal de busos que et portaran a la resta del país.El tren que hi ha al port, realment es nomes un vago, que fa el trajecte de Arica a Tacna. Però te mes curiositats aquest tren.
El tren es del Perú, es el únic tren internacional del Perú, creua aquesta frontera però un trajecte de 18 kms es fa etern. A mes es la línia de tren mes antiga del Perú creada al 1856-
Antigament hi havia un altre tren que unia Arica amb Bolívia però nomes queda l'estació.
Que veure a Arica
A Arica el millor que podeu fer es gaudir de la ciutat, el clima, el menjar i les platges.Te un relatiu interès històric, sobretot per els Xilens i una mica menys pels Peruans.
Aquí es va disputar la batalla d´Arica a la guerra del Pacífic.
I la presa del morro d´Arica va ser la ultima batalla de la campanya de Tacna i Arica.
Morro de Arica
Principal atracció del poble es el morro d´Arica, per les vistes que ofereix sobretot, vistes sobre la ciutat i la costa del Pacific, a part del interès històric, ja relatat mes amunt. Es monument històric nacional.A mes des de tots els punts del poble el podreu veure. Per pujar s´ha de fer en cotxe.
Un cop a dalt podreu visitar el museu d´armes, una bandera Xilena de dimensions com la de pl. Colon a Madrid i l'estàtua d´un crist.
Coves d´Anzota
Es un atractiu Natural de la ciutat i tant visitat com el morro d´Arica. Aquí per arribar-hi també necessitareu algun tipus de transport ja que esta situat a uns 10 kms de la població. Actualment esta tancat per condicionament de les mesures de seguretat. A aquestes coves van viure els primers habitants de la zona, fa uns 9000 anys. Eren la cultura Chinchorro que se'ls coneix pels seus coneixements en momificació.Mòmies de Chinchorro
No les podreu veure ja que estan al museu de Valparaíso, es tracte de dos adults i dos menors. Aquestes mòmies daten del 5500ac i son considerades les mes antigues del mon.Museu Arqueològic San Miguel de Azapa
Esta situat allunyat del centre com moltes coses aqui, a uns 12 kms. En aquest museu podreu trobar escultures, eines, teles i mes mòmies de Chinchorro.Catedral de Sant Marcos
Aquesta catedral esta construïda sobre un antic temple de l'època colonial. La seva construcció va ser encarregada pel Govern del Perú al constructor de la torre Eiffel. En aquells moments Arica encara pertanyia al Perú. L a van construir a França i la van transportar fins aquí i uns tècnics Francesos la van muntar. I poca cosa mes te la ciutat, alguns llocs naturals pero com tot apartat. No deixeu de provar elMote con huesillos
Es una beguda molt dolça sense alcohol típica del lloc. Ahhhh i les Salteñas, unes empanades enormes!!La tornada a Lima
El mateix, taxi col·lectiu fins a Tacna.Espera al vestíbul ben distret.
Doncs mes bus i mes desert i desert i tot el camí igual.
Fins que no arribeu a Ica no començareu a veure verd dels camps de raïm per el Pisco.
Mes articles sobre Amèrica del sud aquí.